Veelgestelde vragen

Waarom Jongeren Hulp Online?

Door de toenemende zorg over de mentale gezondheid van jongeren is in 2020 Jongeren Hulp Online gestart. Het bleek namelijk dat er (nog) geen handige plek was waar (online) hulplijnen bij elkaar stonden en daarmee makkelijk vindbaar en toegankelijk waren.

Wat is het doel van de website?

Doel is om jongeren op weg te helpen bij het snel en gemakkelijk vinden van passende (online) hulp bij vragen en problemen over mentale gezondheid. En zo te voorkomen dat ze -al googelend- verdwalen in het woud van instanties, hulpverleners, websites en bedrijven. In 2021 is de site verbeterd en zijn meer hulplijnen toegevoegd.

Is de geboden hulp echt gratis?

Ja, ondersteuning van de aangesloten hulplijnen is echt helemaal gratis. Dit zijn allemaal publieke organisaties en we doen geen zaken met commerciële partijen. Je krijgt geen rekening en hoeft niets te regelen met je zorgverzekering. Ook zijn er geen wachtlijsten. De kosten voor het gebruik van je telefoon betaal je wel zelf.

Is hulp vragen wel normaal?

Ja, om hulp vragen als je bijvoorbeeld even niet zo lekker in je vel zit is heel normaal. Want wie heeft er nou overal een antwoord op? En je bent niet de enige. De bij Jongeren Hulp Online aangesloten hulplijnen helpen dagelijks honderden jongeren met vragen en problemen over allerlei onderwerpen. Want praten lucht op, je zorgen delen mag en je hoeft er niet langer mee rond te lopen. Bekijk ook even de video.

Wat bedoelen wij met anoniem?

We vinden het heel belangrijk dat een hulplijn vertrouwelijk met jouw verhaal omgaat. De aangesloten organisaties hebben daar speciale protocollen en privacyreglementen voor. Zo hoef je niet te zeggen wie je bent of wat je echte naam is. Online chatten is bijna altijd volledig anoniem. En als je belt zien ze je nummer in principe niet. Zet voor de zekerheid anders de nummerherkenning uit.

Hoef ik dan nooit gegevens te delen?

Soms vraagt een hulplijn vooraf wel om enkele gegevens. Zoals je woonplaats, leeftijd of een emailadres. Dit is dan nodig om je beter en gerichter te kunnen helpen. Bijvoorbeeld met een ondersteuning in de buurt of een leeftijdgericht advies. 

Zit er ook een hulplijn voor mij bij?

Hoe groot of klein je vraag of probleem ook is: bij Jongeren Hulp Online vind je meer dan 25 hulplijnen die je snel, anoniem en gratis ondersteuning bieden. Ze staan voor je klaar met een luisterend oor, deskundig advies en handige tips. Op tal van onderwerpen en thema’s. Met het beantwoorden van een paar vragen krijg je de keuze uit één of meer -voor jou- geschikte hulplijnen.

Wie zit er aan de andere kant van de lijn?

Bij een hulplijn kom je in contact met echte mensen. Zij doen dit werk omdat ze jou graag willen helpen. Er zijn medewerkers die dit doen als hun beroep. Anderen zijn goed getrainde vrijwilligers of ervaringsdeskundigen. Bekijk ook even de video.

 

Hoe vaak mag ik bellen of chatten?

Bij veel hulplijnen mag je zo vaak chatten of bellen als je wilt. Als het na de eerste keer niet helemaal loopt zoals bedacht -of juist wel, en je wilt gewoon nog een keer praten- dan is dat prima. Doen zelfs. Soms zit er ook een hulplijn bij waar het contact eenmalig is bedoeld.

Kan ik ook gewoon ergens binnenlopen?

Ja, dat kan. Op op deze inloopkaart vind je meer dan 40 locaties in Nederland waar je langs kan komen voor een goed gesprek, deskundig advies en handige tips. Vaak kan je hier ook binnenlopen om op adem te komen, even te kletsen of met anderen wat leuks te doen.

 

Ik zoek alleen informatie. Kan dat ook?

Het delen van problemen met vrienden of familie is soms lastig. Ook chatten of bellen met een onbekende hulpverlener doe je misschien niet zo maar. Daarom is het goed om te weten dat veel hulplijnen bij Jongeren Hulp Online ook goede informatie bieden. Met uitleg, tips, blogs, video’s en ervaringen van jongeren. Of begin eens te lezen bij JouwGGD of MIND Korrelatie. Lees meer.

Waarom een button ‘Website sluiten’?

Die is er voor jouw privacy. Misschien wil je liever niet dat anderen zien wat je aan het doen bent op je laptop of telefoon. Door op de knop ‘Website sluiten’ te klikken, kun je de website snel sluiten en verdwijnt die direct uit beeld. Je komt dan op een lege Google startpagina.

Komt deze site in mijn browsegeschiedenis?

Ja, met de knop ‘Website sluiten’ verander je alleen snel van beeld. Als je deze website wilt verwijderen in je geschiedenis moet je die zelf wissen in je browser. Of open vooraf de incognito- of privémodus in je browser. Zo sla je geen zoekopdrachten, bezochte websites of cookies op.

Wanneer mag een hulplijn op de site?

In Nederland bestaan diverse (online) hulplijnen voor jongeren op allerlei onderwerpen die te maken hebben met hun mentale gezondheid. Aangesloten organisaties bij Jongeren Hulp Online bieden jongeren snel, gratis en anoniem hulp, werken landelijk, zijn breed toegankelijk, hebben ervaring en opereren volgens professionele standaarden. Wil je ook aansluiten met jouw organisatie? Neem contact op via info@jongerenhulponline.nl voor een intake.

Wie betaalt deze website?

De oorsponkelijke website is in 2020 ontwikkeld door Alles is Gezondheid en het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (NCJ). Met een subsidie van het ministerie van VWS is de site in 2021 verder doorontwikkeld. Alles is Gezondheid en NCJ blijven verantwoordelijk voor websitebeheer en ondersteuning van het initiatief.

Veelgestelde vragen
Menu
Onderwerpen
Website sluiten